Õppekava nimetus
TUGIISIK LAPSELE JA LASTEGA PERELE
Õppekavarühm
762 Sotsiaaltöö ja nõustamine
Aluseks ISCED 97 (International Standard Classification of Education, ISCED)
liigitus õppekavarühmade järgi.
Õppekava koostamise alus
Õppekava koostamisel on lähtutud 01.01.2016.aastal jõustunud Sotsiaalhoolekande
seaduse § - s 23 sätestatud tugiisikuteenuse eesmärkidest ja sisust.
Õppekeel
Eesti keel/vene keel
Õppekava maht
240 ak/t, millest on 160 ak/t auditoorset õpet (sh
16
ak/t esmaabi väljaõpet) , 80 ak/t juhendatud praktikat.
Koolituse toimumise aeg
Vastavalt kokkuleppele, avalikud koolitused vastavalt koolituste ajakavale
kodulehel.
Õppekeskkond
Koolitusruumid valitakse vastavalt konkreetsele koolitustellimusele ja selle
toimumise kohale. Koolitusruum vastab grupi suurusele, on nõuetekohaselt valgustatud,
õhutatav ning varustatud õppetööks vajaliku tehnikaga (projektor, ekraan,
tahvel, arvuti).
Sihtgrupp
Isikud, kellel on valmisolek ja soov tugiisikuna toetada lapsi ja noori ning iseseisva
toimetuleku probleemidega peresid , kes vajavad sotsiaalsete, majanduslike,
psühholoogiliste või tervislike probleemide tõttu oma kohustuste täitmisel ja
õiguste teostamisel olulisel määral kõrvalabi.
Õpingute alustamise tingimused
Koolitusel osalemiseks vajalikud tingimused:
• vormikohase avalduse esitamine, millele on
lisatud CV;
• vanus vähemalt 21 eluaastat;
• omandatud vähemalt keskharidus ja soovitavalt
pedagoogilise või sotsiaaltöö kogemus;
• osalemine intervjuul, selgitamaks isikuomaduste
ja hoiakute sobivust tugiisikutööks.
Eesmärk
Õppija omandab teadmised ja oskused töötamiseks kriisis või psühhosotsiaalselt
keerulises olukorras olevate
erinevatesse sihtgruppidesse
(lapsed, noorukid, täiskasvanud) kuuluvate inimestega
ning nende lähedastega.
Üldised õpiväljundid
Koolituse läbinu:
-
orienteerub
lastele ja peredele (täiskasvanutele) pakutavates teenustes ja toetustes
-
toetab erivajadusega last paremaks toimetulekuks haridusasutuses
(lasteaias, koolis)
-
kasutab lapse/noore/täiskasvanute arengutasemele vastavaid
suhtlemisvõtteid
-
juhendab lapse peret kasvatusküsimustes, turvalise keskkonna loomisel
lapsele kodus
-
juhendab
lastega peret igapäevase toimetuleku paremaks korralduseks
- suudab anda esmaabi
Õppesisu, õpiväljundid ja hindamine
moodulite lõikes
Moodul I |
|
Mooduli nimetus: |
Üldalused – Lapsed ja pered sotsiaalhoolekande süsteemis |
Mooduli maht: |
Auditoorne töö: 16 ak/t |
Mooduli eesmärk: |
Mooduli läbinu orienteerub sotsiaalhoolekande ja lastekaitse süsteemi olemuses, laste- ja perede toetamise võimalustes, pakutavates teenustes. |
Käsitletavad teemad: |
- sotsiaalhoolekande
korraldamise põhimõtted ja ülesanded, sotsiaalhoolekande korraldus Eestis,
sotsiaalhoolekande valdkonda reguleeriv seadusandlus |
Õpiväljundid |
|
Mooduli läbinud õppija: |
- teab
sotsiaalhoolekande korraldamise põhimõtteid ja ülesandeid |
Hindamine |
|
Hindamismeetodid |
Hindamiskriteeriumid |
Teadmiste test |
Positiivseks soorituseks on vajalik vähemalt 75% õigeid vastuseid |
Moodul II |
|
Mooduli nimetus: |
Põhiained ja -oskused – klienditöö alused |
Mooduli maht: |
Auditoorne töö: 56 ak/t |
Mooduli eesmärk: |
Mooduli läbinul on klienditööks vajalikud teadmised ja oskused. |
Käsitletavad teemad: |
-
suhtlemisprotsesside
alused |
Õpiväljundid |
|
Mooduli läbinud õppija: |
-
oskab
edastada sõnumit kasutades tagasisidestamist |
Hindamine |
|
Hindamismeetodid |
Hindamiskriteeriumid |
Teadmiste test |
Positiivseks soorituseks on vajalik vähemalt 75% õigeid vastuseid |
Moodul III |
|
Mooduli nimetus: |
Spetsiifilised oskused klienditöös – lapse erivajadused |
Mooduli maht: |
Auditoorne töö: 40 ak/t |
Mooduli eesmärk: |
Mooduli läbinu on omandanud baasteadmised tööks lapsega lähtuvalt lapse erivajadusest. |
Käsitletavad teemad: |
-
arengupsühholoogia
alused |
Õpiväljundid |
|
Mooduli läbinud õppija: |
-
orienteerub
inimese arengu seaduspärasustes |
Hindamine |
|
Hindamismeetodid |
Hindamiskriteeriumid |
Teadmiste test |
Positiivseks soorituseks on vajalik vähemalt 75% õigeid vastuseid |
Praktiline juhendatud töö erivajadustega lapsega lasteaias või koolis |
Töö tulemust hinnatakse õppija enesereflektsiooni ja praktika juhendaja hinnangu põhjal sooritatuks või mittesooritatuks |
Moodul IV |
|
Mooduli nimetus: |
Spetsiifilised oskused klienditöös - töö lapse perega |
Mooduli maht: |
Auditoorne töö: 48 ak/t |
Mooduli eesmärk: |
Mooduli läbinu oskab juhendada pereliikmeid laste kasvatamisel ja pere igapäevaelu korraldamisel |
Käsitletavad teemad: |
-
perekond
kui sotsiaalne institutsioon |
Õpiväljundid |
|
Mooduli läbinud õppija: |
-
analüüsib
erinevaid perevorme ja perekonna olulisust lapse arengus |
Hindamine |
|
Hindamismeetodid |
Hindamiskriteeriumid |
Teadmiste test |
Positiivseks soorituseks on vajalik vähemalt 75% õigeid vastuseid |
Praktiline töö lastega pere tugiisikuna |
Töö tulemust hinnatakse õppija enesereflektsiooni ja praktika juhendaja hinnangu põhjal sooritatuks või mittesooritatuks |
Kasutatakse õppemeetodeid, mis on suunatud otseselt praktikas kasutatavate teadmiste omandamisele: loengut, arutelu , rolli-mängu, rühmatööd jne .
Iseseisev töö - selle käigus tutvub osaleja soovitusliku õppematerjaliga
Õppematerjalid
Edastatakse koolitusel osalejale elektrooniliselt vähemalt 1 päev enne koolitust või erandkorras paberkandjal koolituse käigus.
Soovituslik õppematerjal:
Sotsiaalhoolekande seadus https://www.riigiteataja.ee/akt/113032019155
Teekond erilise lapse kõrval. https://www.epikoda.ee/wpcontent/uploads/2017/01/Teekond-erilise-lapse-korval.pdf
Sotsiaalministeerium. https://www.sm.ee/et
Sotsiaalkindlustusamet. http://sotsiaalkindlustusamet.ee/et
Õppeaja kestus
Reeglina 8 ak tundi päevas 2 - päevaste tsüklitena ehk 20 koolituspäeva jaotatuna 4-5 kuule + praktiline juhendatud töö vastavalt kokkuleppele juhendajaga.
Nõuded õpingute lõpetamiseks
Õpingute lõpetamise eelduseks on:
- osalemine vähemalt 80 % -s auditoorsetest tundidest
- positiivselt sooritatud testid mooduli läbimisel
- sooritatud praktilised tööd
- koolitusel osaleja sooritab testi, milles 75 % küsimustest on õigesti vastatud.
Maksumus
Koolituse maksumus 2 250 EUR/inimese kohta.
Maksumus sisaldab lektoritasu, ruumi ja tehnika renti, koolitusmaterjale
elektroonilisel kujul, 2 kohvipausi ja kerge lõunaeine ning koolituse
koordineerimist.
Koolituse läbinutele väljastatakse tunnistus.
Koolituse nõutud mahus mitte läbinutele väljastatakse tõend läbitud teemade
kohta.
Grupi suurus
Minimaalselt grupi suurus 10 inimest, maksimaalselt kuni 15 osalejat.
Koolitajad
Valdav osa koolitajatest on seotud tugiisikute koolitamisega alates
2005.aastast SA Dharma koolituskeskuses ja osalenud ka õppekava arenduses ,
toetudes koolitusel osalejatelt ning teenuse kasutajatelt saadud tagasisidele.
Ene Augasmägi
Tallinna
Ülikooli sotsiaaltöö magister, töökogemus omavalitsuse sotsiaal- ja
haridusosakonna juhina, juhtinud Sotsiaalministeeriumi rahvatervise osakonnas
tervisepoliitikat, koolitajana Dharma tugiisikukoolitustel 2005 - 2014 ja MTÜ
Mynthouse koolitaja alates 2014. Käesoleval ajal MTÜ Virumaa Tugiteenused juht.
(Teemad: Võrgustikutöö, seadusandlus, Perega koostöö alustamise praktika jt.)
Katri Heinjärv
Katri on lõpetanud Tallinna Ülikooli
sotsiaalteaduste magistrina, on Mustamäe LOV sotsiaaltöö peaspetsialist,
praktiseeriv võlanõustaja MTÜ-s Võlanõustajad , koolitaja Dharma
tugiisikukoolitustel 2006-2014 ja edasi MTÜ Mynthouse koolitaja alates 2015
kuni tänaseni(Teema: Võlanõustamine).
Milvi Igalaan
Wismari
Haigla Ravikeskuse OÜ psühholoog, Tartu Ülikool psühholoogia eriala , töötanud
25 aastat sõltuvushäiretele spetsialiseerunud psühhiaatrilises Wismari Haiglas,
kus igapäeva-tööks on sõltuvushäiretega (sõltuvus alkoholist ja/või muudest
psühhoaktiivsetest ainetest) ja muude psüühika ja käitumishäiretega patsientide
nõustamine koostöös psühhiaatritega, koolitaja Dharma tugiisikukoolitustel
2005-2019(Teemad: sõltuvused ja nende mõju isiku toimetulekule, motiveeriv
intervjueerimine).
Tiina Parmasto
Kõrgharidus,
läbinud pedagoogilised ja sotsiaalvaldkonna täiendkoolitused, töötanud
õpetajana, heategevusfondis Dharma tugiisikukoolituse alustajana ja teenuse käivitajana
alates 2005.a., töötanud Sotsiaalministeeriumis rahvatervise osakonnas ja
Sotsiaalkindlustusameti kvaliteediüksuses, läbinud tugiisikukoolituse,
koolitaja ja Dharma tugiisikukoolituste arendaja ning koordineerija 2005-2019
(Teemad: Praktiline toimetulekuõpetus, Tugiisiku töö alused ja eetikad,
Isikukeskne eesmärgipüstitus ja tegevuskava koostamine, Praktilise tugiisikutöö
sisu ja dokumentatsioon).
Riina Kaur
Riina on
lõpetanud Paikuse Politseikooli ja kuni 2018.aastani tegutsenud
PPA-s erinevatel ametikohtadel sh noorsoopolitseinikuna. Ta on lõpetanud
ka Sotsiaal-Humanitaarinstituudi õigusteaduskonna bakalaureuse kraadiga
juristina, omab sotsiaaltöötaja 6.taseme kutsetunnistust ning on läbinud rea
peretööd toetavaid täiendkoolitusi. Käesoleval ajal töötab
lastekaitsespetsialistina. (Teema: Vägivalla erinevad vormid ja nende
äratundmine).
Heidi Antons
Heidi on
Tallinna Ülikooli lõpetanud sotsiaaltöö magister, kes tegutseb aktiivselt
koolitajana tugiisikute ettevalmista-misel MTÜ-s Mynthouse alates
2015.aastast.Ta on läbinud ise tugiisikukoolituse juba 2006.a. ja ka
praktiseerinud seda tööd. Täiendkoolituste raames on Heidi omandanud teadmised
pereteraapias, paariteraapias, töös erivaja-dustega noortega,
karjäärinõustamises. Ta on läbinud Gordoni perekooli koolitajate
ettevalmistuse, omab täiskasvanute koolitaja, sotsiaalpedagoogi ja karjääriinfo
spetsialisti kutseid. Heidi käsitleb kursuse raames järgmiseid teemasid:
suhtlemisprotsesside alused, mõjutamisoskused ja stressijuhtimine.
Erivajadusi käsitlevad erinevad lektorid, kellelt eeldatakse:
psühholoogia
alast kõrgharidust, täiendkoolitusi erivajaduste valdkonnas, kogemust töös
erivajadustega lastega haridusasutuses või praktilise kogemusega erivajadustega
lapsega oma peres.